Saturday, February 4

PROFORMA KURSUS PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (BAHASA MELAYU PENDIDIKAN RENDAH)

NAMA KURSUS

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU BERBANTUKAN KOMPUTER

(COMPUTER AIDED IN TEACHING AND LEARNING MALAY LANGUAGE)

KOD KURSUS

BMM 3105

KREDIT

3 (0+3)

JAM INTERAKSI

90 JAM

BAHASA PENGANTAR

BAHASA MELAYU

PRASYARAT

TIADA

SEMESTER

PERTAMA / KEDUA

HASIL PEMBELAJARAN

  1. Menggunakan internet, laman web, pembelajaran secara atas talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan.
  2. Memilih bahan internat untuk pengajaran dan pembelajaran.
  3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
  4. Mengedit bahan pengajaran secara atas talian.
  5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
  6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video.

SINOPSIS

Kursus ini menjelaskan penggunaan enjin pencari bahan bahasa Melayu, aplikasi garis panduan dan etika penggunaan internet, pemilihan bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran, pembinaan dan penggunaan tapak dan laman web, pengaplikasian struktur perpautan, pengaplikasian model pemprosesan maklumat, pengajaran bahasa secara atas talian, pengajaran dan pembelajaran secara bilik darjah maya dan siding video, penggunaan alat pengarangan, mereka cipta animasi, bengkel penggunaan cakera padat, dan seminar dan pameran teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran bahasa Melayu.


This course describes the use of internet, internet resources, procedures, ethics, learning homepage, linkages in application structure, applicationof information processing model, on-line learning, use of writing tools, animation in presentation, learning CDs in teaching, conference and exhibition in ICT.


TAJUK

KANDUNGAN

JAM

1

Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu

  • Menggunakan web, video, audio, dan imej.
  • Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
  • Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.

6

2

Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik, dan teks.
  • Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.

6

3

Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet

  • Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan internet.
  • Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan internet dalam bentuk brosur dan PowerPoint

6

4

Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Memilih bahan satera.
  • Memilih bahan tatabahasa.
  • Memilih bahan bidang ilmu lain.

6

5

Membina dan Menggunakan Tapak, Laman Web Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
  • Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
  • Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu.
  • Membina dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran.

6

6

Membina dan Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Struktur Hierarki dan Struktur Komposit.
  • Struktur Linear.
  • Struktur Rangkaian.

6

7

Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu

  • Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat.
  • Mengaplikasikan model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran.
  • Membina bahan.

6

8

Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian dan Luar Talian

  • Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian.
  • Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran.

6

9

Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas Talian Menjadi Brosur, News Letter, dan Kad Pengumuman

  • Prosedur pengeditan..
  • Prinsip pengeditan.
  • Melaksanakan pengeditan.
  • Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran bahasa.

6

10

Membina Bahan Video dan Audio Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu

  • Menentukan peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa.
  • Menentukan prinsip pembinaan bahan video dan audio.
  • Membina bahan video dan audio.
  • Menggunakan perisian audio untuk pengajaran kemahiran mendengar, bertutur dan membaca.

6

11

Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video

  • Konferensi secara atas talian.
  • Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar bertutur, membaca, dan menulis.

6

12

Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu

  • Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah.
  • Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan.

6

13

Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu

  • Menggunakan animasi perkataan dan objek Power Point.
  • Mencari, mengmpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada internet.
  • Memanipulasi animasi dalam persembahan.

6

14

Bengkel Cakera Padat pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu

  • Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat.
  • Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu.
  • Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran.

6

15

Seminar dan Pameran TMK dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang

  • Mengadakan seminar.
  • Mengadakan pameran.

6


JUMLAH


90


Penilaian

Kerja kursus

Peperiksaan Akhir

Rujukan Asas

Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London: Longman.

Rujukan Tambahan

Bull Susan. (1993). Towards user system collaboration in the development of a student model for intelligent computer assisted language learning. Edinburg: University of Edinburg.


Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg: University of Edinburg.


Hardisty, D., Windeatt, S., (1989) Call. London: O.U.P.


Levy Micheal. (1997). Computer-assisted language learning: Context and Conceptualization. Oxford: Oxford University Press.


Praat. www.prat.org


(Berkuat kuasa mulai Januari 2007)

(kemas kini 15 Disember 2009)

No comments: